Pasiunea unui gorjean ajută o comunitate. Tot ce trebuie să știi despre Aerodromul “Barza”

Strad’Art sau cum Târgu Jiu prinde viață
22 iulie 2019
Culele din Gorj
Știați că Gorjul are cele mai multe cule? Istoria clădirilor cu metereze
31 iulie 2019

Pasiunea unui gorjean ajută o comunitate. Tot ce trebuie să știi despre Aerodromul “Barza”

Dacă vă uitați pe cer și vedeți deasupra orașului un avion galben trebuie să știți că el este pilotat de Mihai Merlușcă, un tânăr antreprenor din Târgu Jiu, care atunci când era mic visa să ia avioanele de pe cer să se joace cu ele. Între timp a ajuns chiar el pe cer, cu avionul.  

Am fost și eu în dreapta pilotului Mihai Merlușcă și vă asigur că zborul deasupra orașului este o experiență fabuloasă, pe care trebuie să o aveți, mai ales că este la îndemâna voastră. Aerodromul este la câțiva kilometri de Târgu Jiu, la Barza, în comuna Dănești. Și pe lângă zborurile de agrement, aerodromul facilitează și accesul oamenilor de afaceri în județ, care des aterizează aici.

Mai în glumă, mai în serios, Mihai spune că a avut de ales între a-și construi o casă sau un aerodrom. A ales aerodromul, iar acum petrece acolo suficient de mult timp cât să simtă că este acasă.

Un gorjean și-a cumpărat un avion pentru că de mic visa să zboare, însă pasiunea sa este benefică și județului în care trăim, pentru că avionul nu poate fi parcat în fața blocului, ci pe o pistă special amenajată. Așa a ajuns să construiască Aerodromul de la Barza și chiar dacă nu v-ați gândit la asta, existența acestuia este un avantaj major pentru acest județ. Desigur, nu se poate compara cu existența unui aeroport, investiție care nici nu poate fi așteptată de la un localnic, așa cum este aerodromul de la Dănești, însă creează facilități extrem de importante pentru oamenii de afaceri care tranzitează Gorjul. Și chiar este folosit și pentru așa ceva. Este un mijloc rapid de deplasare, iar pentru oamenii de afaceri prețul unui avion este același plătit pentru achiziția unei mașini puternice.

Astfel, pe aerodromul realizat de Mihai Merlușcă aterizează și alte avioane ultraușoare, ale căror pasageri au diverse situații de rezolvat în Gorj. Inițial a vrut să construiască o pistă la Stănești, o idee vehiculată și de autorități, dar culmea, chiar acolo nu a găsit sprijin. “Ce avioane, visezi avioane”, îi spuneau.

“După ce am zburat nu am mai coborât pe pământ

A visat până când a cumpărat un avion și a construit un aerodrom. Dar iată cum s-a întâmplat!

FILMĂRI DIN AER

În urmă cu șase ani, Mihai Merlușcă a participat la un show aviatic, la Severin. De acolo a început totul. Atunci l-a cunoscut pe Sorin Bilea, viitorul lui instructor. „Am zburat cu Sorin într-o formație, la un show aviatic de la Severin; alergau unii după alții, a fost foarte frumos… Și nu am mai coborât pe pământ”.

Mai întâi, Mihai a cumpărat un.. aeromodel. Până să aibă un avion adevărat, Mihai a strâns circa 20 de modele de avioane pe care le expune în hangar, alături de Albinuța, așa cum și-a numit avionul său galben, un Apollo Fox de inspirație americană, dar construit în Ungaria. „Avioanele acelea reprezintă inceputul aerodromului. De acolo a plecat totul, desigur și de la visul meu din copilărie de a zbura. Îmi aduc aminte că visam că iau avioanele de pe cer și mă jucam cu ele”, a povestit Mihai.

Ultimul aeromodel achiziționat este un MIG 21, celebrul avion de luptă. Tot în hangar are și panou cu bordul unui avion, care era material de instrucție pentru piloții de vânătoare de la Craiova.

Și felul în care a fost amenajat hangarul poate fi un punct de atracție pentru curioși.

În curând va deveni instructor

Dar Albinuța, așa cum îi spune avionului său, a venit mai târziu. Avionul galben care survolează orașul l-a achiziționat acum doi ani. Avionul a costat 45.000 de euro la care s-au mai adăugat alți 4.000 de euro pentru parașuta de salvare. Avionul de 300 de kilograme este realizat în Ungaria și a fost gata în aproape un an.

Mihai a făcut școala de aviație zburând minim 40 de ore cu un instructor autorizat, iar pentru a obține licență a dat un examen din 9 materii și un examen de aeroverificare cu un inspector. „Este un hobby extraordinar, care te dezvoltă pe toate planurile, începând de la electronică, mecanică, fizică, etc.. Și mental”, spune Mihai.

Apoi, pentru a zbura cu pasageri, Mihai a avut nevoie de 150 de ore de zbor cu un instructor care deține o autorizație specială.

Mihai Merlușcă are toate documentele necesare pentru a zbura cu pasageri, pentru fiecare zbor depune un plan de zbor, iar de anul viitor va deveni instructor. În această pasiune a fost definitorie prezența amicului său Sorin, instructorul devenit între timp bun prieten.

Cel mai lung zbor l-a făcut până la Costinești, unde a ajuns în circa două ore. A văzut atunci beneficiile acestui mijloc de transport dat fiind că dimineața privea răsăritul la malul mării, iar la prânz era deja la birou. “Cand o să intrăm în Schengen o să putem pleca oriunde în Europa”, se entuziasmează Mihai.

Avionul pe care-l are Mihai are o autonomie de 4 ore și are un consum asemenea unei mașini puternice. Astfel, la fiecare patru ore ar trebui să realimenteze. În plus, el poate zbura doar în timpul zilei. Zborurile au loc la înălţimi între 500 şi 900 de metri, unde se poate pătrunde şi printre nori, dar avionul poate urca şi la 3.500 de metri.

Primul zbor singur? “Primul zbor este… e mai mult decât wow. Mă dusesem la zbor, nu eram pregătit, la 40 de ore poți să dai examenul, eu aveam 70 de ore, dar mergeam de plăcere și atunci nici nu aveam intenție să zbor. Și m-a luat pe nepregătite. Să știi că nu ai pe nimeni în dreapta.. am avut niște emoții… Eram ud leoarcă”.

Avem un oraș frumos, în care poți realiza orice”

Mihai Merlușcă petrece câteva ore pe zi la aerodrom, iar în perioada lucrărilor aproape că s-a mutat acolo. Pasiunea lui pentru zbor i-a inspirat și pe alții. „Încă sunt puține aerodromuri în România. Îmi povestea un pilot din Franța că acolo sunt multe și pot fi utilizate gratuit. Unele sunt foarte frumoase, în vârful muntelui. Ușor-ușor se dezvoltă și la noi. Mai știu persoane care vor să-și ia avion, fac școala. O să vină aici, o să facem hangare lângă cel pe care-l am eu. Investiția este făcută, nu o să le fie așa greu, cum mi-a fost mie”, a spus Mihai.

Mulți au venit la Aerodromul de la Barza, unii ca să zboare, iar alții de curiozitate. Printre gorjeni încă există teama de a zbura cu avionul. “Mai mult vin cei din afară. Care au afaceri. Ardelenii sunt mult mai dezvoltați și decât să-și ia mașina și-au luat avion. Sau a fost o situație cu cineva de la Piatra Neamț care m-a sunat pentru că voia să aterizeze pe aerodrom. Până am mai făcut eu pe ceva la birou și m-am dus acolo, el și venise de la Piatra Neamț. În puțin peste o oră. Pentru oamenii de afaceri este foarte important”.

Iar cei care vin să zboare, explică Mihai, sunt oameni plecați în afară, obișnuiți cu acest mijloc de transport și care vor să vadă orașul de sus. Nici nu promovează foarte mult posibilitatea de a zbura deasupra orașului contra-cost, pentru că aerodromul nu a fost gândit ca o afacere, și nici n-ar vrea să neglijeze activitatea care-i permite să-și finanțeze pasiunea. Mihai are o firmă care furnizează produse de curățenie în toată țara, cu experiență de peste 10 ani în domeniu.

Dar, la cerere, el face zboruri deasupra orașului. Pentru programarea unui zbor cereți detalii pe aici. Pasagerii săi preferați sunt copiii.

“Mă uit de sus. E doar pentru mine. În viitor avantajul va fi pentru cei din jur, mai știu oameni care o să-și ia avion, fac școala, se dezvoltă. Sunt oameni din țară care au afaceri aici și vin aici, pe aerodrom”, a explicat acesta.

Mihai Merlușcă a și uitat de costurile mari pentru construirea hangarului, amenajarea pistei, achiziția avionului și tot ce a urmat după aceea, pentru că această pasiune i-a adus un mare avantaj. A întâlnit mulți oameni, și-a făcut prieteni și foarte important, contribuie la dezvoltarea comunității sale. „Îmi place cand vin oamenii acolo și am ce să le arăt”, spune Mihai.

L-am întrebat pe Mihai Merlușcă de ce a rămas în Târgu Jiu. Am aflat astfel că el s-a întors în Târgu Jiu.

Avion Apollo Fox aka Albinuta 🙂

“Am fost plecat la București o perioadă cât să-mi dau seama că noi avem un oraș frumos, în care poți realiza orice. Acolo nu făceam aerodrom și nu aveam ocazia să văd aceste peisaje superbe. Aici am familia și prietenii. Nu cred nici în visul străinătății. Nu trebuie să așteptăm ceva de la cineva. Trebuie să iei viața în mâini, să muncești din greu și să încerci până reușești. Dacă înțelegi asta, reușești oriunde”.

„Într-adevăr avem ghinionul că lucrurile mari încă nu pot fi făcute de privat, de exemplu autostrăzi. Suntem într-o zonă izolată rutier și automat economic, dar aici sunt prea multe și inutile discuții…”, a mai spus Mihai.

Pasiunea pentru avioane merge și mai departe. Mihai a realizat, la aerodrom, un lac în formă de avion 🙂 Probabil singurul din România.

foto: Maria Bîrcu și Mihai Merlușcă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *